|
|
|
|
Ahoi Holland Sailors,
Het was de afgelopen periode wat stiller vanuit kantoor, en dat had een goede reden. We hebben ons opnieuw moeten oriënteren zonder directeur als team, sollicitatieprocedures die plaats gevonden hebben, veel aandacht besteed aan het marketingplan 2026, zomervakantie, en gewerkt aan de voorbereidingen voor de komende seizoenen. En enkele nieuwe marketingstrategieën zijn al omgezet in actie ter voorbereiding op het volgende jaar! Wat we met trots graag aan de ALV gaan presenteren.
Wat vind je in deze nieuwsbrief?
-
De start van onze nieuwe directeur Niels en zijn eerste uitdagingen
-
Nieuwe campagnes, doelgroepenpagina’s en content-ontwikkelingen
-
Het marketingplan 2026 en mini-plannen voor schepen
-
Samenwerkingen met partners en nieuwe tools zoals de chatbot
-
Vooruitblik op oktober en interne updates van het verkoopteam
-
En nog veel meer
Blijf op de hoogte en laat het ons weten als je ideeën hebt en deel het met ons op marketing@hollandsail.nl!
Lees verder en blijf op koers met ons kantoornieuws.
|
|
|
|
|
|
1. Niels onze nieuwe directeur is gestart
|
|
Sinds deze maand hebben we een nieuwe kapitein aan boord van Holland Sail: Niels!
Al vanaf dag één dook hij vol energie in zijn nieuwe rol en kreeg hij meteen twee flinke uitdagingen voorgeschoteld: De nasleep van de social media-hack en het opnieuw doordenken van ons calamiteitenplan. Niels pakte dit voortvarend aan, met een frisse blik en veel daadkracht.
Wat ons meteen opviel? Zijn open manier van communiceren, zijn enthousiasme en het vertrouwen dat hij uitstraalt. Samen met het kantoorteam wil Niels een dynamische koers varen, waarin samenwerking, innovatie en een sterke verbinding met de schippers centraal staan, wat heel mooi aansluit met de nieuwe marketingstrategie voor 2026.
We zijn blij om hem aan boord te hebben en kijken ernaar uit om samen met hem nieuwe wegen in te slaan – én bestaande successen verder uit te bouwen. Kortom: een veelbelovende start van een nieuw hoofdstuk voor Holland Sail! We kunnen dan ook niet wachten tot Niels fulltime bij ons aan de slag gaat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Content & Communicatie
|
|
We hebben nieuwe schipperpagina’s gelanceerd, zodat onze (potentiële) gasten jullie beter leren kennen
en we tegelijkertijd meer waarde creëren voor SEO. Verder ontwikkelen we tot de ALV de eerste doelgroepenpagina’s met een email sales funnel en videomateriaal. In startblokken zijn alleengaanden, scholen, vogelreis, adults only, Brandarisrace ook met videomateriaal deze zijn dan verdeeld tot 2026 afhankelijk hoe snel we zijn. Aankomend seizoen gaan nieuwe filmprojecten van start.
|
|
|
|
|
|
3. Campagnes & Acties
|
|
Onze weekendcampagnes zijn volop in beweging: van last minutes tot reguliere acties en affiliate-samenwerkingen. Last minute-aanbiedingen begeleiden we via social media, affiliates en externe mailings. Alleen konden we de afgelopen weken op social media door de hack (zie bestuurs-nieuwsbrief) niet adverteren).
Ook liepen er advertenties op Google door om extra bereik te creëren.
Voor Sail Amsterdam hebben we een flyer gemaakt, die we volgend jaar weer gebruiken kunnen. De voorbereidingen voor de alleengaanden-campagne gaat september en oktober van start voor 2026. Deze wordt nu vanuit rust professioneel opgezet met video en we gaan met ons nieuw email newsletter tool meteen emails verzamelen en deze doelgroep tot voglend seizoen me met slim marketing tot koop omzetten. Op LinkedIn draaiden we een advertentie gericht op bedrijfsuitjes voor 2026 (Duitsland, Nederland (Nederlandstalig), Nederland (Engelstalig, Randstad) – een groeimarkt waar we meer zichtbaarheid willen creëren.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Strategie & Projecten
|
|
Het marketingplan 2026 is afgerond en aangescherpt, inclusief teksten en visuals. Foto Tanja en Michele op de Welvaart in mei. Hadden we een heisessie om de strategie te bepalen. Daarnaast hebben we mini-marketingplannen besproken met schepen uit Harlingen als pilot (Lauwerszee, Avontuur) en Enkhuizen (Bontekoe, Iselmar). La Bohème en Waterwolf stonden wel in de planing moeten wel nog gebeuren omdat het te druk was met varen.
We zijn begonnen met het opzetten van een sales funnel voor verschillende doelgroepen, waaronder Tanja en Michele een trainingstraject volgen met Wander Journeys. Wander Journeys is onderdeel van Red Online Marketing Holding en specialiseert zich in e-mailmarketing en automatisering voor reis- en vrijetijdsbedrijven. Na een trainingsdag in Utrecht 2 oktober zijn we klaar om geautomatiseerde e-mailcampagnes op te zetten en deze effectief in te zetten. Ook evalueren we de aanpak van de last minutes, samen met de werkgroep, om te kijken hoe dit in de toekomst nog sterker kan. Hopelijk kunnen we hier in oktober al resultaten met jullie delen.
Verder zijn er nieuwe video’s en drone-opnames gepland, waaronder speciale themareizen (vogelreizen, adults only en de Brandarisrace). We hebben al een oproep geplaatst aan iedereen als je nog een toffe reis hebt meld je zo snel op marketing@hollandsail.nl of bel ons, dan gaat de videograaf op je reis ook mee. Uiteraard regelen wij dat voor jullie. Tot slot werken we aan een afterboekingsmail met NPS om feedback van gasten structureel te verzamelen, en last but not least is een calamiteiten-flowchart (SOS-plan) in opmaak gestart en gaan we binnenkort met jullie delen.
|
|
|
|
|
|
5. Samenwerkingen & Tools
|
|
We hebben meerdere online-meetings gehad met Redonline over campagnes en nieuwsbriefstrategie. Inmiddels is er een chatbot gelanceerd om onze klantenservice verder te ondersteunen. We zien dat de chatbot goed wordt gebruikt en we zijn bezig hem verder te verfijnen. Gebruik je de chatbot en geeft hij een vreemd antwoord? Laat het ons dan gerust weten.
Daarnaast bouwen we aan een lerarenpanel in samenwerking met DUO (NL) en 4teachers GmbH (DE), zodat we scholen nog beter kunnen bereiken. Samen met Ocean Movement bereiden we bovendien een fysieke heel opvallende mailing naar scholen voor oktober/november om meer boekingen binnen te halen voor 2026. Met de resultaten van de lerarenpanel gaan we het mailing nog slimmer aanpakken. Ook hebben we Lena Derenbach ingewerkt begin juli als freelancer voor affiliates en hebben we offertes opgehaald via Freelancer.nl. Lena heeft samen met Michele bij TravelBird gewerkt, waar zij Head of Sales was. Later werkte zij ook bij een nichebedrijf, vergelijkbaar met Holland Sail, namelijk Camp Space. Dit sluit perfect aan: zij is vertrouwd met Tradetracker en publisher's, stapte er moeiteloos in, heeft flink opgeruimd in de zomer en boekt nu al successen – wat leidt tot meer boekingen! Publisher posten nu ook meer over ons, zie voorbeeld hier in de afbeelding "Het mooiste van Nederland & Omgeving". Verder onderzoeken we nieuwe partnerschappen met onder meer Mydays, NBTC/BZZ en Barter.
Ook kijken we verder naar strategische partnerschappen. In oktober zijn we samen met marketing en Niels aanwezig op een eindeseizoensborrel voor toerisme in Hoorn, om ook daar nieuwe partners te vinden. Deze borrel is onderdeel van een FAM-trip waarbij 25 Duitse touroperators en reisagenten kennismaken met onze regio en het toeristische aanbod.
Tot slot zijn er interne projecten opgepakt, zoals de 360° feedback-documenten van Niels en een social media meeting met Irene binnenkort.
|
|
|
|
|
|
|
|
6. En verder in het kort
|
|
- Start van een onderzoek naar spionagegedrag bij Naupar en Historische Zeilvaart: Dit seizoen niet meer gelukt en verschoven naar volgen jaar. Er waren geen goede reizen meer vanwege seizoenseinde.
- Vragenlijst voor maandelijke nieuwsbrief aan jullie leden gestuurd en wachten op jullie feedback tot 28 oktober. Ook is er een aanvraag uitgestuurd om een nieuwsbrief commissie te vormen.
|
|
|
|
|
|
7. Vooruitblik oktober
|
|
- Last Minutes: Evaluatie afsluiten
- Lerarenpanel: Evaluatie resultaten lerarenpanel
- Freelancer.nl: offertes inhalen voor extra ondersteuning.
- Fysieke mailing scholen: Opvallende moodboards ontwikkelen, starten en de eerste verzending uitsturen.
- Doelgroepenpagina’s met sales funnel: Lancering starten alleengaanden en scholen. Andere doelgroepen volgen asap.
- Pitches: Slowtravel & Duurzaamheids campagnes voor 2026
- Tevredenheidsanalyse marketing: We willen ons binnen marketing blijven verbeteren en hebben daarom het doel om te meten hoe tevreden jullie over ons zijn. Deze analyse sturen we in oktober uit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Informatie Team Verkoop
|
|
Ons verkoopteam heeft de afgelopen periode mooie stappen gezet. Zo was Addnoise bij ons op kantoor voor een persoonlijk kennismakingsmoment in september. Samen met het projectteam – Niels, Jaap, Tanja en Hendrik – is er uitgebreid gesproken over de toekomst van verkoop en marketing. Deze gesprekken hebben geleid tot duidelijke afspraken en een frisse basis voor verdere samenwerking.
Daarnaast is er reden tot feest: Rita heeft in augustus haar vaste contract gekregen! Dat bijzondere moment hebben we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan – mét taart hebben we dit samen gevierd. Een mooie beloning voor haar inzet en enthousiasme, en een sterke aanvulling voor ons verkoopteam.
Met nieuwe energie, versterkte samenwerking en een team dat blijft groeien, kijken we met vertrouwen uit naar de komende periode. Samen bouwen we verder aan een inspirerende koers voor Holland Sail!
|
|
|
|
|
|
|
|